Asfalt 2000-3

Terug naar Archief

Nieuwe UAV biedt kansen (PDF-46kB)
ir. T.G. van der Meer; Stuurgroep RAW 2000

Kouder warm asfalt of warmer koudasfalt? (PDF-146kB)
Ing. K.P. Wilms; Koninklijke Wegenbouw Stevin B.V.
Dr. B.G. Koenders; Shell Global Solutions (France) S.A.
Drs. K. Steenberg; Shell Nederland Verkoop
Bij de productie van asfalt wordt het hele mengsel op temperaturen van boven de 140 graden Celsius gebracht. Verlaging van de productietemperatuur heeft, naast de enerbesparing, diverse voordelen. In een proefproject te Moordrecht zijn de effecten van een half-warm proces met een zachte en hardere bitumen onderzocht. De positieve resultaten kunnen niet zondermeer algemeen overgenomen worden vanwege de specifieke eisen aan de asfaltmenginstallatie.

Waterbouwasfalt door de jaren heen (PDF-200kB)
Ing E.A. van der Heide; Bitumarin B.V. en Ir. H. Roos; VBW-Asfalt

Reconstructie Kinderdijk te Axel (PDF-208kB)
De Kinderdijk is de toegangsroute van de provinciale weg naar de kern van Axel in Zeeuws Vlaanderen. De voor Axel belangrijke verkeersader is in de loop van vele jaren telkens plaatselijk aangepast. Daardoor werd het onderhoud steeds moeilijker omdat zelfs binnen de wegvakken nauwelijks meer een verantwoorde planning mogelijk was.

Ontwerpers opgelet! (PDF-69kB)

Technische Commissie Asfalttechnologie (PDF-65kB)

Vloeistofdicht Asfalt: het belang van juiste detaillering (PDF-141kB)
Ir. M. Bergijk; Ingenieursbureau Oranjewoud B.V.
Het is al jaren bekend dat asfalt geschikt is om de bodem te beschermen tegen indringing van (vloei)stoffen. Bij de ontwikkeling van procedures om aan te tonen dat de constructie als geheel vloeistofdicht is, krijgt de detaillering veel aandacht. Dat met een goede voorbereiding en vakkundige uitvoering een duurzaam resultaat mogelijk is, blijkt uit een praktijkvoorbeeld.

De asfaltlaborant (PDF-170kB)

Renovatie High Speed Track (PDF-245kB)
R. Frijns en H. Parren; Wegenbouwbedrijf J. Lintzen B.V.
De aanleg van een testbaan voor auto's spreekt tot de verbeelding omdat tal van wegkwaliteiten gerealiseerd moeten worden, van zeer goed tot zeer slecht. Zo worden van het baanvak waar met hoge snelheden wordt gereden, hoge eisen aan de vlakheid gesteld. De 35 jaar oude baan voldeed niet meer aan de eisen en vroeg om renovatie. Om de hoge snelheid in de kombochten van de High Speed Track van Ford te Lommel vast te kunnen houden is het dwarsprofiel in een parabool uitgevoerd. Daarbij is speciaal en uniek materiaal ingezet. Daarnaast gold de eis dat het werk in zeer korte tijd moest worden voorbereid en uitgevoerd.

Werk van de leden (PDF-175kB)
NBM West B.V. - Onderdoorgang A29 gemeente Barendrecht

Monitoring A12 - een tussenstand (PDF-115kB)
R.J. Dekkers; NPC B.V. en Ir. W.F. Stas; VBW-Asfalt
Op een gedeelte van de zwaarbelaste rijksweg A12, gelegen tussen Lunetten en Bunnik, zijn tussen 1996 en 1999 een aantal wegvakken aangelegd waarvan het gedrag nauwkeurig wordt bijgehouden. De resultaten worden getoetst aan de uitgangspunten van het ontwerp. De metingen vormen een schat aan informatie die van nut zijn bij de voorbereiding van andere projecten. Ingegaan wordt op enkele tussentijds verkregen resultaten.

AAPT-congres 2000 (PDF-314kB)
Prof.ir. M.F.C. van de Ven; leerstoel SABITA, Universiteit Stellenbosch, Zuid Afrika
W.J. Wit; VBW-Asfalt

Intermat 2000 (PDF-70kB)

Mededelingen (PDF-58kB)  



    contactsitemapdisclaimer